Dec 21, 2013

7 Cara Memikat Selera Anak



Bukan mudah melayan anak kecil. Sesekali tindak tanduknya yang tidak menentu membuatkan hati ayah dan ibu panas seketika. Kadang kala mengajaknya makan pun agak sukar. Apatah lagi jika 'mood' si kecil ketika itu kurang baik. Bagaimanapun, jangan bimbang kerana beberapa tip yang disediakan ini mungkin dapat membantu meningkatkan selera si kecil.

1.   Sediakan hidangan menarik berwarna-warni


Kanak-kanak pra sekolah lazimnya cepat berasa bosan. Namun, mereka mudah tertarik dengan sesuatu yang bersifat berwarna-warni. Melihat lauk-pauk seperti sayuran yang beraneka warna membuatkan mereka tidak sabar menikmatinya. Warna yang ceria dan menarik mampu merangsang selera makan si kecil.

2.   Variasikan resepi dan hidangan
Menikmati hidangan yang sama setiap kali berada di meja makan tentu membosankan. Malah selera juga turut menyusut perlahan-lahan. Lantaran itu, sediakanlah lauk-pauk yang berbeza setiap hari. Jika hari ini makanan yang dihidangkan ikan masak lemak dengan sayur bayam, ubahlah menu untuk hari-hari seterusnya seperti daging masak kicap dan sup sayur. Resepi yang sama saban hari boleh menrencatkan selera makan kanak-kanak.

3.    Kreatif dalam masakan


Kadang-kala kanak-kanak amat cerewet dalam memilih makanan. Ada yang menolak kobis. Malah tidak kurang juga yang mengelak daripada menjamah sesetengah jenis makanan laut. Lantaran itu ibubapa perlu bijak apabila berhadapan dalam situasi begini. Seandainya dia tidak menggemari sawi, campurkanlah sayur tersebut dengan bahan-bahan lain seperti lobak merah dan cendawan. Ini dapat meningkatkan selera si kecil.

4.   Sediakan hidangan dalam bentuk yang sesuai


Kanak-kanak khususnya yang masih di pra sekolah belum bijak sepenuhnya mengunyah makanan seperti orang dewasa. Sikap sesetengah ibu bapa yang kurang gemar memotong pendek, nipis dan kecil bahan-bahan dalam masakan seperti daging mahupun sayuran menimbulkan kesukaran kepadanya. Ini secara tidak langsung boleh melenyapkan selera makan kanak-kanak.

5.    Menjamu selera di ruang makan
Menjauhi televisyen sewaktu menikmati hidangan adalah langkah yang wajar dipraktikkan bagi meningkatkan selera makan si kecil. Ruang makan merupakan tempat paling sesuai untuk menjamu selera. Namun, elakkan daripada meletakkan televisyen diruang tersebut kerana ini boleh menarik tumpuan si kecil secara tidak langsung, kanak-kanak tidak dapat menikmati keenakkan hidangan sepenuhnya.

6.   Elakkan makanan terlampau panas

Dalam usia kanak-kanak yang terlalu muda, lidahnya masih belum cukup kuat untuk menahan kepanasan makanan. Oleh itu, pastikan makanan yang diberikan kepadanya tidak terlalu panas sehingga boleh membantutkan keinginnya untuk makan.

7.   Hidangkan buah-buahan dengan cara menarik




Terdapat segelintir kanak-kanak yang kurang menggemari buah-buahan. Pelbagai jenis buah seperti epal dan betik mampu memberikan khasiat kepada kanak-kanak. Bagi menarik minatnya, sediakan buah-buahan tersebut dalam bentuk yang digemarinya. Bentukkan buah tersebut dengan ukiran yang ringkas tetapi bersesuaian dengan minat si kecil.


Sekiranya 7 tips diatas telah diikuti namun anak masih tiada selera makan. Yatt syorkan pengambilan Mealshake sebagai penambah selera makan anak-anak.

Meal Shakes merupakan hidangan yang lazat, berkhasiat serta mudah disediakan yang pasti amat digemari seisi keluarga. Ia merupakan sarapan segera yang berkhasiat, lazat dan sarapan yang mampu dibeli, hidangan segera untuk para atlet, kudapan menarik pada bila-bila masa, dan semestinya rendah lemak, kolesterol dan sodium. Meal Shakes merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan. Ia menyediakan jumlah seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh badan untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik. Serta mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan tidak perlu. 



Fakta tentang Meal Shakes Shaklee 
  • Membekalkan sekurang-kurangnya 35% atau lebih nilai harian bagi 19 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh tubuh badan.
  • Kaya dengan kalsium, fibre dan protein.
  • Pilihan rendah lemak dan rendah glisemik yang terbaik.
  • Rasa French Vanilla yang enak (macam aiskrim vanila).
Siapa lagi yang perlukan Meal Shakes?

~ Kanak-kanak yang berumur 1 tahun dan ke atas yang kurang selera makan, kerap sembelit, atau yang obes.
~ Ibu mengandung yang mempunyai alahan dan sukar untuk makan hidangan yang lengkap dan seimbang.
~ Ibu menyusu yang ingin mengurangkan berat badan.
~ Mereka yang tidak gemarkan supplement berbentuk tablet
~ Mereka yang ingin menambahkan berat badan (gain weight)
~ Warga tua

Cara penyedian Meal Shakes (boleh ikut citarasa anak-anak, ini hanya suggestion)

1. Meal Shakes + Air suam
2. Meal Shakes + ESP Shaklee
3. Meal Shakes + Jus Oren
4. Meal Shakes + Fresh Milk
5. Meal Shakes + Horlicks
6. Meal Shakes + Milo

Anda berminat untuk mendapatkan Meal Shakes sebagai makanan tambahan berkhasiat untuk anak-anak anda? Boleh hubungi saya untuk mendapatkan harga yang terbaik dan jadual makan yang lengkap.

1 comment :

  1. ibu-ibu kena kreatif ... nak kreatif tu yg susah. Kadang2 masa pon mencemburui

    ReplyDelete

terima kasih sudi baca dan komen