Jun 6, 2012

Wanita2/Ibu2 jangan lupa dengan PAP SMEAR

Mula-mula dengar PAP SMEAR..rasa gerun je sebab doc atau nurse akan masukkan benda kat rahim..euww..mesti sakit kan.. tapi apa yg tie google ni cam tak da la sakit sangat cuma rasa tak selesa sikit je.Belum pegi lagi untuk buat PAP SMEAR ni mungkin sebab takut ;p


Apa itu ujian pap smear?

Ujian yang dilakukan kepada golongan wanita yang sudah melalui hubungan seksual terutamanya bagi mereka yang sudah berkahwin dan pernah melahirkan anak.

Tujuannya?
Untuk mengesan sekiranya terdapat kehadiran kuman/ kulat/ bakteria pada pangkal rahim anda. Sekiranya terdapat kuman, ianya boleh terdedah kepada berlakunya kansel pangkal rahim/ ovarian cancer (pembunuh kedua wanita) jika tidak dirawat. Sekiranya kuman tersebut dapat dikesan pada peringkat awal (melalui ujian pap smear), ini berkemungkinan anda dapat diselamatkan dari kansel pangkal rahim.

Cara rawatan dijalankan?
Dengan memasukkan alat seperti paruh itik (spatula) ke dalam laluan rahim (melalui faraj), tujuannya untuk mendapatkan sedikit tisu pada pangkal rahim bagi menjalankan ujian sekiranya ada terdapat kuman pada rahim anda.

Sakit tak?
Secara jujurnya ujian ini lansung tidak sakit cuma ada sedikit rasa tidak selesa.

Berapa lama untuk setiap ujian?
Kurang dari 2 minit.

Bila masa yang sesuai untuk ujian pap smear?
Untuk wanita yang pernah melahirkan, sebaiknya 3 atau 4 bulan sepelas melahirkan.

Berapa kali dalam setahun?
Hanya 1 kali dalam setahun, selama 3 tahun berturut-turut. Sekiranya tiada jangkitan pada pangkal rahim, anda boleh berehat dari menjalani ujian untuk 2 tahun dan menyambung semula ujian untuk tahun berikutnya. Sekiranya pangkal rahim anda mengandungi kuman, anda perlu repeat semula setiap 6 bulan (ubat dan rawatan akan diberikan).

Tips sebelum menjalani ujian:

1. Elakkan dari hubungan intim dengan suami, 1 atau 2 hari sebelum anda menjalankan ujian.
2. Selepas 10 hari kering haid.
3. Pakai kain/ baju kurung ketika hendak menjalankan ujian (senang untuk diselak... hihi)

Adakah perlu mandi wajib selepas menjalani ujian?
Selepas ujian pap smear wanita akan keluar mani, maka perlu mandi wajib. Sekiranya tidak keluar mani, tak perlu mandi wajib. Bagaimanapun ujian pap smear membatalkan puasa.










Bersama-sama kaum wanita dan ibu2 semua menjalani ujian Pap Smear...Free jer buat kat klinik/Hospital kerajaan. Tanya kepada klinik anda untuk keterangan lanjut...Jagalah kesihatan kita bersama

Terima kasih sudi baca

3 comments :

  1. tgu pas beranak nt la buat.. tp segannn! hehehe

    ReplyDelete
  2. sama jugak..sy pun segan tapi benda ni baik ntuk check samada ada kanser ke x. ntuk kebaikan kita jga untuk atasi penyakit tu awal2 kan liyana :) nnt awk da beranak da boleh buat. sy pun belum buat ni takut :p huhu

    ReplyDelete
  3. Ada efect apa2 x bila dh wt pap smear

    ReplyDelete

terima kasih sudi baca dan komen