Jan 15, 2012

Ibu pegnen makan sengkuang cina ntuk elak anak kena jaundis/kuning

Ni mengikut pengalaman tie sendiri, masa pegnen tie amalkan makan sengkuang cina. Hubby beli dalam sekilo n habiskan yg tu je, seingat tie, tie makan masa pegnen dlam 30++ weeks cmtu la. Ekceli ni pun nasihat org2 lama ntuk elakkan anak kena jaundis. Kebanyakan kes jaundis tidak  merbahaya. Namun jika tahapnya adalah tinggi dan dibiarkan tanpa rawatan ia akan menyebabkan kerosakan kekal ke atas sistem saraf. Ia boleh menyebabkan pekak dan pertumbuhan yang lembab dan membentuk cerebral palsy.Jika bayi anda mendapat jaundis dalam masa 24 jam selepas lahir, ini dianggap serius dan perlu pemerhatian rapi dan rawatan. Ia boleh disebabkan oleh masalh yang serius pada hati, usus kecil dan kelainan intestinal, infeksi atau kelahiran yang trauma atau kelahiran pra matang sebelum 28 minggu.


Tie syukur sangat sebab baby Arryan xda kuning, kalo ada pun sikit sangat. 1st check mula2 121, 2nd check 59 then last check 56. Alhamdulillah doc ckap xda kuning n bby poo poo kerap so mmg xda masalah. Kalo leh amalkan la masa kita pegnen nnti xdela baby lak kita kena suapkan air tapisan sengkuang cina tu ntuk baby mkan.

4 comments :

  1. ohh ada khasiat sengkuang cina nih......trimas for the tips

    ReplyDelete
  2. terima aksih berkongsi info yg amat berguna ni..cara msk sengkuang cina ni mcm mn?goreng je ke atau rebus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. sis, makan mentah macam tu je. saya tak berapa suka sebab rasanya manis khayal.haha. tapi demi anak ku gagahkan jua.

      Delete
  3. sma2 kak long..sengkuang cina tu xpayah masak. terus makan cam tu je cuma kena la buang kulit dulu.hehehe..mcam kita mkan buah-buahan je.

    ReplyDelete

terima kasih sudi baca dan komen