Nov 4, 2013

Tips Luka Bersalin 'Caesar' Cepat Sembuh

Assalamualaikum..

ibu-ibu bersalin secara apa ye? normal? caesar?

Macam Yatt ni emergency caesar sebab da masuk dalam labour room pun dari jam 9 malam hingga pagi bukaan duk 5 cm je jadi doc ambil kptusan nak czer je sebab takut baby lemas kan.



Ramai tanya Yatt tak sakit ke bhgian czer? tak sengal-sengal ke bahagian tu? Alhamdulillah after Yatt jaga pemakanan dan sebagainya Yatt langsung tak risau tentang sakit kat bahagian tu. so apa yang Yatt buat ni yatt nak kongsi beberapa tips macam mana kita nak cepat sembuh. Hanya dalam seminggu ke 2 minggu tempat czer yatt langsung tak rasa sakit hingga ke hari ini.

1. Tips paling penting ialah memastikan luka sentiasa kering. Selepas mandi, pastikan luka di lap sehingga kering dengan kain yang lembut, bukan dengan tisu. Dari masa kesemasa pula, pastinya ibu berpeluh. Pastikan kawasan luka sentiasa kering, sama ada dari peluh atau air mandian. Luka yang lembap akan menyebabkan jangkitan mudah berlaku. Justeru itu ibu perlu pastikan kawasan lukanya sentiasa kering agar luka cepat sembuh.

2. Elakkan menyapu sebarang ubat tradisional pada kawasan luka pada 10 hari pertama bersalin. Minyak gamat atau minyak traditional dikhuatiri akan melambatkan percantuman kulit di bahagian luka. Selepas luka bercantum, barulah anda boleh menggunakan sebarang ubat sapu yang anda rasa perlu.

3. Penggunaan sabun semasa mandi juga dilarang. Hanya gunakan air sahaja membasuh di bahagian luka.

4. Elakkan aktiviti lasak pada seminggu pertama kelahiran. Aktiviti naik tangga mahupun membongkok perlu dielakkan bagi mengelakkan tekanan pada luka. Minta bantuan keluarga dalam menjalankan aktiviti seharian.

5. Elakkan mengambil ubat traditional sebarangan. Dapatkan nasihat doctor kerana bukan semua ubat traditional sesuai untuk ibu bersalin secara Caesar. Ada yang boleh mendatangkan kesan sampingan seperti memberi tekanan pada buah pinggang atau mengurangkan pengecutan rahim.

6. Susukan bayi anda secara eksklusif. Menyusu badan sudah terbukti dapat menyembuhkan luka dengan cepat. Setiap kali menyusu badan akan mengeluarkan hormon oxytoxin yang menolong mengecutkan rahim dan mengurangkan risiko tumpah darah. Dapatkan bantuan dari jururawat dari hari pertama bersalin , bagaimana posisi menyusukan anak yang sesuai tanpa menjejaskan luka.

7. Ambil makanan yang kaya dengan zat besi , multivitamin dan zinc. Zat besi penting kerana anda banyak kehilangan darah semasa  pembedahan.  Multivitamin pula untuk membekalkan nutrisi dan zat penting pada tubuh. Manakala zinc membantu menyembuhkan luka dengan cepat. 

2 comments :

terima kasih sudi baca dan komen